Zapamiętywanie danych liczbowych było dla mnie zmorą. Daty na historii, dane geograficzne (takie jak wymiary, odległości, wielkości produkcji) stanowiły prawdziwy problem – wyobrażanie cyfr nie zdałoby egzaminu. Jak się okazauje, także na to jest sposób.

Rozwiązanie jest banalne w swej prostocie. Należy sobie ustalić stały (ważne!) sposób kodowania liczb, zapamiętać go, a potem korzystać do woli. Nie będę się silić na wymyślanie czegoś oryginalnego. Przytoczę system za jedną z książek o zapamiętywaniu, którą kiedyś przeczytałem, i który teraz stosuję.

System ŻeToN

0 – Z, bo Zero (zamiennie z S, Ż, nie RZ!)
1 – T, bo ma 1 kreskę pionową (zamiennie z D)
2 – N, ma 2 kreski pionowe
3 – M, bo litera kolejna po N, czyli po dwójce
4 – R, bo czteRy
5 – L, wyobraź sobie Liść kasztana, który wygląda jak dłoń z palcami (albo Ł)
6 – J, w wersji pisanej j ma pętelkę na dole tak, jak szóstka ma kółko na dole
7 – K, to dwie siódemki złączone w odpowiedni sposób (zamiennie z G)
8 – F, jak się nałoży na jedno F drugie F obrócone do góry nogami, to powstaje 8 z wyświetlacza kalkulatora (zamiennie z W)
9 – P, w wersji pisanej (i drukowanej) ma pętelkę na górze (zamiennie z B) tak, jak dziewiątka kółko na górze

Idea stworzenia sobie kodu sprowadza się do tego, żeby był banalny do zapamiętania. Wersja zaproponowana na kursie jest taka:

System CuDNy

0 – c, po obróceniu dwóch liter „c” i nałożeniu ich na siebie powstaje „0”
1 – t jedną kreskę pionową (i tutaj dźwięczny odpowiednik „t”, czyli d jako zamiennik)
2 – n ma 2 kreski pionowe
3 – m ma 3 kreski pionowe
4 – r, bo czteRy – głoska „r” wybija się w tym wyrazie
5 – s ze względu na podobny kształt (zamiennik: z)
6 – b ze względu na podobieństwo kształtu (zamiennik: p)
7 – j ze względu na podobieństwo do pisanego J
8 – f w wersji pisanej małe „f” ma dwię pętelki jedna nad drugą, jak 8 (zamiennik: w)
9 – g ze względu na podobieństwo kształtu (zamiennik: k)

Nazwy systemów wziąłem od pierwszych trzech liter kodujących cyfry.

Wszelkie zamienniki wybrane zostały na zasadzie podobieństwa brzmieniowego. Należy wybrać jedną z wyżej zaproponowanych wersji i jej konsekwentnie się trzymać. Broń Boże korzystać z obu systemów zamiennie. Prędzej czy później zacznie się mieszać!

Powyższy kod można zapamiętać korzystając z łańcuchowej metody. Trzeba się nauczyć jedynie listy 10 przedmiotów w kolejności zaczynających się na poszczególne literki. Zamienniki to udźwięcznione, ubezdźwięcznione lub graficznie podobne wersje danych liter i się ich nie uczymy – zapamiętają się same. A przynajmniej powinny. Przeczytaj wybrany zestaw raz jeszcze i w wyobraźni uświadom sobie wszelkie podobieństwa.

Zakładam, że już posiadamy szyfr w głowie. Czas zacząć z niego korzystać. Jak zapamiętać 897 według systemu ŻeToN? Kodujemy: F/W P/B K. Układamy słowo zawierające te litery – proponuję WaBiK. Jak zauważyliście, ułożone słowo zawiera oprócz liter kodujących, dodatkowe litery. Można dokładać dowolne litery, poza kodującymi. Dla ułatwienia wymyślania słów proponuję przyjąć, że: RZ koduje R, SZ koduje S, CZ jest równoważne z C. I teraz problem sprowadza się do zapamiętania słowa – rzeczownika, a nie liczby, którą w łatwy sposób można odszyfrować. A jak zapamiętać datę 15.07.1410? Kodujemy: DŁ.ŻK.TRTZ, a do zapamiętania proponuję: DóŁ, ŻuczeK, TaRa, TeZa. Łańcuchową metodą tworzymy historyjkę o dole, w którym mieszkał żuczek, no i tego żuka starliśmy na wielkiej tarze i okazało się, że utarły się tezy (Marcina Lutra – fragmenty żuka ułożyły się w litery na pergaminie, który został przyczepiony na drzwi kościoła). Teraz ową historię łączymy z bitwą pod Grunwaldem. I już pamiętam, że bitwa pod Grunwaldem była związana z dołem, żukiem, tarą i tezą…. tzn. 15. 07.1410.

Jeśli nie stanowi to problemu, można w jednym słowie zawierać 3, 4 a nawet i więcej cyfr. Najważniejsze jest to, żeby tak utworzone słowo było łatwe do wyobrażenia. Bardzo ważne jest to, ażeby w wyrazie kodującym daną liczbę nie dodawać żadnych liter kodujących dodatkowe cyfry. W ten oto sposób dysponujemy tzw. fonetycznym alfabetem cyfrowym, który spowoduje, że zapamiętywanie liczb stanie się banałem.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Wykop
  • Twitter
  • Dodaj do ulubionych
  • RSS

Podobne wpisy: