Jak tylko napiszę post, zabieram się za ćwiczenie – dwa zestawy oraz czytanie z badylem. Wczoraj (biję się w pierś) zrobiłem tylko pół czytania i pół jednego zestawu (czyli kiepsko – proszę nie brać przykładu z mojego upadku).

Dzisiaj o wspominanych, przy okazji ostatnich zajęć, wzorcach myślenia. Gwoli jasności mały wstęp, żeby ten wpis nie był w 100% odtwórczy. Według jednej z teorii uczenia się przyswajanie wiedzy przez człowieka zachodzi na trzech poziomach: świadomości, podświadomości i nieświadomości poprzez trzy kanały: ruchowy, słuchowy oraz wzrokowy. W zależności od indywidualnych predyspozycji oraz nabytych nawyków w różny sposób rozlokowały się wymienione kanały w tych poziomach. Kombinatoryka daje prostą odpowiedź, że jest możliwych 6 wariacji bez powtórzeń (bo nie można jednego kanału wchłaniać przez kilka poziomów) czyli różnych 6 typów uczenia się.

Dla głębszego poznania siebie proponuję rozwiązać poniższy test (pozwalam sobie go przytoczyć z racji jego powszechnego występowania w internecie). W razie problemów z odpowiedzią na pytania – piszcie w komentarzach.

Wskazówki: na każde pytanie daj jedną, najbliższą prawdzie odpowiedź i wynik zaznacz w odpowiedniej rubryce w tabeli na końcu. Jeśli podane są dwa warianty (przy wybranej odpowiedzi), to należy zaznaczyć obie kratki. Na przykład jeśli na pytanie 1 wybierzesz odpowiedź ” a „, to stawiasz znaczek i w rubryce SRW, i w SWR. Gdy już odpo­wiesz na wszystkie pytania, policz, ile masz znaczków w każdej rubryce. Twój wzorzec mieści się najprawdopodob­niej w rubryce z największą liczbą znaczków.

Na podstawie twoich obserwacji:

1. Jak określiłbyś twój sposób mówienia?
a. Słowa płyną potoczyście, w logicznym porządku, nieprzerwanie, bez wahania; bogate słownictwo SRW, SWR.
b. Kontrolujesz się, bywasz onieśmielony, gdy masz wypowiedzieć się w większym towarzystwie WRS, RWS.
c. Używasz wielu przenośni, mówisz barwnie WSR, RSW.
d. Mówisz przeważnie o działaniach, uczuciach, wydarzeniach RSW.
e. Szukając właściwych słów gestykulujesz, pomagasz sobie rękami, kręcisz się WRS, RSW.
f. Krążysz wokół tematu, zadajesz niezliczone pytania WRS, RWS.

2. Jaki jest twój kontakt wzrokowy z innymi?
a. Utrzymujesz stały kontakt wzrokowy WSR, WRS.
b. Masz nieśmiałe spojrzenie, kontakt wzrokowy przez czas dłuższy niż kilka sekund peszy cię, często uciekasz z oczyma SRW, RSW.
c. Utrzymujesz stały kontakt wzrokowy, ale jeśli się przedłuża, mrugasz oczyma, miewasz tiki SWR, RWS.
d. Gdy musisz słuchać zbyt długo, twój wzrok staje się szklisty WRS, RWS.

3. Jak określisz swój charakter pisma?
a. Pismo ładne, czytelne WSR, WRS.
b. Trudne do odczytania SWR, RWS.
c. Niewyrobione, trochę nieporządne, litery bywają niekształtne SRW, RSW.

4. Co najłatwiej zapamiętujesz?
a. Wypowiedzi ustne, dowcipy, teksty piosenek, nazwiska, tytuły, zapamiętujesz powtarzając wielokrotnie na głos SRW, SWR.
b. To, co widziałeś lub czytałeś, twarze, widoki, zapamiętujesz przepisując wielokrotnie WSR, WRS.
c. Czynności, doświadczenia, wrażenia dotykowe, zapachy, zapamiętujesz powtarzając jakąś czynność wielokrotnie RWS, RSW.

5. Jak oceniasz swoje potrzeby i umiejętności fizyczne?
a. Jesteś ciągle w ruchu, wiercipięta, potrzebujesz swobody ruchów RWS, RSW.
b. Potrafisz przez dłuższy czas siedzieć spokojnie SWR, WSR.
c. Czujesz się niezręcznie, łatwo się denerwujesz, gdy po raz pierwszy uczysz się jakiejś czynności SWR, WSR.
d. Łatwo nabierasz umiejętności fizycznych RWS, RSW.

6. Jak reagujesz na dotyk?
a. Kontakt fizyczny raczej cię onieśmiela SWR, WSR.
b. Lubisz dotykać innych i być dotykany RWS, RSW.
c. Kontakt fizyczny musi być poprzedzony nawiązaniem porozumienia SRW, WRS.

7. Jak wyrażasz swoje uczucia?
a. Są dla ciebie sprawą bardzo intymną WSR.
b. Uczucia kryją się „tuż pod skórą” SRW, WRS.
c. Łatwo wyrażasz uczucia SRW, RSW.
d. Łatwo uzasadniasz uczucia SWR.
e. Z najwyższym trudem ubierasz uczucia w słowa RWS.

8. W jakich okolicznościach wyłączasz się?
a. Gdy masz przed sobą zbyt wiele szczegółów wizualnych, gdy ci się coś pokazuje albo wypytuje o to, co widziałeś SRW, RSW.
b. Gdy słyszysz zbyt wiele słów, ustnych objaśnień albo pytań dotyczących czegoś, co słyszałeś WRS, RWS.
c. Gdy masz do wyboru zbyt wiele czynności, gdy cię ktoś dotyka, gdy cię ktoś pyta, co czujesz SWR, WSR.

9. Jakie zachowanie małego dziecka uważasz za najbar­dziej denerwujące?
a. Nie może usiedzieć spokojnie na jednym miejscu SRW, RSW.
b. Wypowiada się przez akt fizyczny popychając i uderzając innych RSW.
c. Popisuje się WSR.
d. Dowcipkuje, używa zbyt śmiałego języka SRW, SWR.
e. Naburmusza się, zamyka w sobie WRS, RWS.
f. Przerywa, mówi nieustannie SRW, SWR.
g. Obraża się, narzeka, mówi „tak, ale” WRS.

10. Co najlepiej pamiętasz z filmu, programu telewizyjne­go, lektury?
a. Wygląd bohaterów, scenerię WSR, WRS.
b. O czym była mowa, muzykę SRW, SWR.
c. Co się wydarzyło, charaktery bohaterów RWS, RSW.

11. Co robisz, żeby zapamiętać czyjś numer telefonu?
a. Przepowiadam go sobie, słyszę go wewnątrz SRW, SWR.
b. Wyobrażam sobie telefon albo cyfry numeru WSR, WRS.
c. Wyobrażam sobie, jak biorę słuchawkę i nakręcam numer RWS, RSW.

12. Co najłatwiej zapamiętujesz w ludziach, których po­znajesz?
a. To, co robicie wspólnie, jakie uczucia w tobie budzą RWS, RSW.
b. Jak wyglądają WSR, WRS.
c. Jak się nazywają, co mówią SRW, SWR.

13. Co cię najbardziej rani, co najtrudniej ci znieść?
a. Złe, raniące słowa WRS, RWS.
b. Natręctwo, agresywne gesty SWR, WSR.
c. Złe spojrzenia SRW, RSW.

14. Jak zabierasz się do składania jakiejś rzeczy?
a. Czytam instrukcję, potem sam to robię. Podpowiadanie mi przeszkadza WRS.
b. Czytam instrukcję, zadaję pytania, mówię sam sobie, co mam zrobić WSR.
c. Dopasowuję części do siebie. Jeśli trzeba, to pytam. Nigdy nie czytam instrukcji RSW.
d. Dopasowuję części, patrzę na schemat, potem pytam RWS.
e. Proszę kogoś, żeby mi powiedział, a potem pokazał, jak to robić, potem próbuję sam SWR.
f. Proszę kogoś, żeby mi powiedział, jak to robić, potem próbuję sam. Instrukcję czytam w ostateczności SRW.

15. Czym się kierujesz wybierając sobie ubrania?
a. Jakie są w dotyku, czy są wygodne, z jakiej są tkaniny RWS, RSW.
b. Ich kolorem, jak w nich wyglądam, czy harmonizują ze sobą WSR, WRS.
c. Czy pasują do mojej osobowości, jakiej są firmy, co mówią o mnie SRW, SWR.

źródło: wszechobecny internet (znalazłem kilka stron z tym samym testem)

W poniższej tabelce należy zaznaczyć X kratkę wskazaną przy wybranej odpowiedzi. Na koniec podliczamy ilość iksów w każdej kolumnie.

Wskazówki: na każde pytanie daj jedna, najbliższą prawdzie odpowiedź i wynik zaznacz w odpowiedniej rubryce w tabel. Jeśli podane są dwa warianty, to należy zaznaczyć oba. Na przykład jeśli na pytanie 1 wybierzesz odpowiedź ” a „, to stawiasz znaczek i w rubryce SRW, i w SWR. Gdy już odpo­wiesz na wszystkie pytania, policz, ile masz znaczków w każdej rubryce. Twój wzorzec mieści się najprawdopodob­niej w rubryce z największą liczbą znaczków. Aby się upewnić, przeczytaj charakterystyki dalej zamieszczone.

 

Na podstawie twoich obserwacji:

1. Jak określiłbyś twój sposób mówienia?

a.      Słowa płyną potoczyście, w logicznym porządku, nieprzerwanie, bez wahania; bogate słownictwo

SRW, SWR.

b.      Kontrolujesz się, bywasz onieśmielony, gdy masz wypowiedzieć się w większym towarzystwie WRS, RWS.

c.      Używasz wielu przenośni, mówisz barwnie WSR, RSW.

d. Mówisz przeważnie o działaniach, uczuciach, wydarzeniach RSW.

e. Szukając właściwych słów gestykulujesz, pomagasz sobie rękami, kręcisz się WRS, RSW.

f. Krążysz wokół tematu, zadajesz niezliczone pytania WRS, RWS.

2. Jaki jest twój kontakt wzrokowy z innymi?

a. Utrzymujesz stały kontakt wzrokowy WSR, WRS.

b. Masz nieśmiałe spojrzenie, kontakt wzrokowy przez czas dłuższy niż kilka sekund peszy cię, często uciekasz z oczyma SRW, RS W.

c. Utrzymujesz stały kontakt wzrokowy, ale jeśli się przedłuża, mrugasz oczyma, miewasz tiki SWR, RWS.

d. Gdy musisz słuchać zbyt długo, twój wzrok staje się szklisty WRS, RWS.

3. Jak określisz swój charakter pisma?

a. Pismo ładne, czytelne WSR, WRS.

b. Trudne do odczytania SWR, RWS.

c. Niewyrobione, trochę nieporządne, litery bywają niekształtne SRW, RSW.

4. Co najłatwiej zapamiętujesz?

a. Wypowiedzi ustne, dowcipy, teksty piosenek, nazwiska, tytuły, zapamiętujesz powtarzając wielokrotnie na głos SRW, SWR.

b. To, co widziałeś lub czytałeś, twarze, widoki, zapamiętujesz przepisując wielokrotnie WSR, WRS.

c. Czynności, doświadczenia, wrażenia dotykowe, zapachy, zapamiętujesz powtarzając jakąś czynność wielokrotnie RWS, RSW.

5. Jak oceniasz swoje potrzeby i umiejętności fizyczne?

a. Jesteś ciągle w ruchu, wiercipięta, potrzebujesz swobody ruchów RWS, RSW.

b. Potrafisz przez dłuższy czas siedzieć spokojnie SWR, WSR.

c. Czujesz się niezręcznie, łatwo się denerwujesz, gdy po raz pierwszy uczysz się jakiejś czynności SWR, WSR.

d. Łatwo nabierasz umiejętności fizycznych RWS, RSW.

 

6. Jak reagujesz na dotyk?

a. Kontakt fizyczny raczej cię onieśmiela SWR, WSR.

b. Lubisz dotykać innych i być dotykany RWS, RSW.

c. Kontakt fizyczny musi być poprzedzony nawiązaniem porozumienia SRW, WRS.

7. Jak wyrażasz swoje uczucia?

a. Są dla ciebie sprawą bardzo intymną WSR.

b. Uczucia kryją się „tuż pod skórą” SRW, WRS.

c. Łatwo wyrażasz uczucia SRW, RSW.

d. Łatwo uzasadniasz uczucia SWR.

e. Z najwyższym trudem ubierasz uczucia w słowa RWS.

8. W jakich okolicznościach wyłączasz się?

a. Gdy masz przed sobą zbyt wiele szczegółów wizualnych, gdy ci się coś pokazuje albo wypytuje o to, co widziałeś SRW, RSW.

b. Gdy słyszysz zbyt wiele słów, ustnych objaśnień albo pytań dotyczących czegoś, co słyszałeś WRS, RWS.

c. Gdy masz do wyboru zbyt wiele czynności, gdy cię ktoś dotyka, gdy cię ktoś pyta, co czujesz SWR, WSR

9. Jakie zachowanie twojego dziecka uważasz za najbar­dziej denerwujące?

a. Nie może usiedzieć spokojnie na jednym miejscu SRW, RSW.

b. Wypowiada się przez akt fizyczny popychając i uderzając innych RSW.

c. Popisuje się WSR.

d. Dowcipkuje, używa zbyt śmiałego języka SRW, SWR.

e. Naburmusza się, zamyka w sobie WRS, RWS.

f. Przerywa, mówi nieustannie SRW, SWR.

g. Obraża się, narzeka, mówi „tak, ale” WRS.

10. Co najlepiej pamiętasz z filmu, programu telewizyjne­go, lektury?

a. Wygląd bohaterów, scenerię WSR, WRS.

b. O czym była mowa, muzykę SRW, SWR.

c. Co się wydarzyło, charaktery bohaterów RWS, RSW.

11. Co robisz, żeby zapamiętać czyjś numer telefonu?

a. Przepowiadam go sobie, słyszę go wewnątrz SRW, SWR.

b. Wyobrażam sobie telefon albo cyfry numeru WSR, WRS.

c. Wyobrażam sobie, jak biorę słuchawkę i nakręcam numer RWS, RSW.

12. Co najłatwiej zapamiętujesz w ludziach, których po­znajesz?

a. To, co robicie wspólnie, jakie uczucia w tobie budzą RWS, RSW.

b. Jak wyglądają WSR, WRS.

c. Jak się nazywają, co mówią SRW, SWR.

13. Co cię najbardziej rani, co najtrudniej ci znieść?

a. Złe, raniące słowa WRS, RWS.

b. Natręctwo, agresywne gesty SWR, WSR.

c. Złe spojrzenia SRW, RSW.

14. Jak zabierasz się do składania jakiejś rzeczy?

a. Czytam instrukcję, potem sam to robię. Podpowiadanie mi przeszkadza WRS.

b. Czytam instrukcję, zadaję pytania, mówię sam sobie, co mam zrobić WSR.

c. Dopasowuję części do siebie. Jeśli trzeba, to pytam. Nigdy nie czytam instrukcji RSW.

d. Dopasowuję części, patrzę na schemat, potem pytam RWS.

e. Proszę kogoś, żeby mi powiedział, a potem pokazał, jak to robić, potem próbuję sam SWR.

f. Proszę kogoś, żeby mi powiedział, jak to robić, potem próbuję sam. Instrukcję czytam

w ostateczności SRW.

 

15. Czym się kierujesz wybierając sobie ubrania?

a. Jakie są w dotyku, czy są wygodne, z jakiej są tkaniny RWS, RSW.

b. Ich kolorem, jak w nich wyglądam, czy harmonizują ze sobą WSR, WRS.

c. Czy pasują do mojej osobowości, jakiej są firmy, co mówią o mnie SRW, SWR.

 

W poniższej tabelce przez X zaznacz odpowiedzi z testu. Kolumna, w której wpiszesz najwięcej X obrazuje Twój styl myślowy.

L.p. SRW SWR RSW RWS WRS WSR
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15

Czasem bywa tak, jak w moim przypadku, że wyszły mi 2 wiodące typy wzorców. Różnica między nimi była 1-2 punktowa, znaczna przepaść i dopiero pozostałe. Po przeczytaniu opisów wyszło, że oba typy mniej więcej pasuję. Będę musiał się poobserwować i zobaczyć, który z nich okaże się bardziej pasujący. W następnych postach (bo ten zrobił się z deka przydługi) powrzucam opisy poszczególnych wzorców.

A tak zupełnie na marginesie. Określenie wzorców myślenia może się przydać nauczycielom w określeniu typu ucznia, z którym mają do czynienia. Podobno pozwala to dostosować metodę „trafienia” do ucznia, co ułatwia pracę i pozwala na uzyskanie lepszych efektów. Może w szkołach powinni dzielić dzieci do klas właśnie na podstawie takich testów?

Oglądałem dzisiaj statystyki odwiedzin tego bloga. Budujące, bo okazuje się, że nie piszę tutaj dla siebie (co naprawdę nie jest moim celem). Koniec popierdółek. Do ćwiczenia!

Podziel się na:
  • Facebook
  • Wykop
  • Twitter
  • Dodaj do ulubionych
  • RSS

Podobne wpisy: